Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) en Woningborg slaan de handen ineen om de kwaliteit in de bouw verder te vergroten. Het klanttevredenheidsonderzoek van SKB maakt de kwaliteit van Woningborg deelnemers aantoonbaar en zorgt dat bouwers hun kwaliteit gericht kunnen verbeteren. Juist in een overspannen woningmarkt is het van belang dat consumenten snel kunnen onderscheiden welke aannemers de kwaliteit leveren die je mag verwachten. De SKB Kopersrapporten en de klantreviews op bouwnu.nl geven dat inzicht.
Stichting klantgericht bouwen & Woningborg
SKB is de toonaangevende onderzoeksinstantie voor het doen van klanttevredenheidsonderzoeken in de bouw. Door middel van deze onderzoeken (kopersrapporten) geeft de organisatie bouwbedrijven inzicht in de eigen prestaties. Ook kunnen consumenten, als zij dat willen, een korte review geven voor publicatie op vergelijkingssite bouwnu.nl, een initiatief van SKB.
Met 40 jaar ervaring en circa 1.000 aangesloten ondernemingen heeft Woningborg een marktleiderspositie in de nieuwbouw woningsector. Al ruim 1 miljoen kopers hebben een woning laten bouwen onder Woningborg certificaat, dat technische en financiële risico’s van kopers zoveel mogelijk beperkt. Woningborg specialisten toetsen voortdurend de plannen en activiteiten van aangesloten ondernemingen om de kwaliteit te bewaken.
Met de samenwerking met SKB wil Woningborg de kwaliteit van de bouw vanuit het klantperspectief een extra boost geven!
Meer tevreden bouwers én kopers
Wytzejan de Jong, directeur Woningborg en Edwin Groot, directeur SKB, tekenden vorige week de samenwerkingsovereenkomst.
Wytzejan de Jong over de samenwerking: “Woningborg heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. We vinden daarbij de ervaring van de koper van een nieuwbouwwoning van groot belang. Hoe beter de onderlinge afstemming hoe beter vaak de oplevering. Ik ben blij dat we deze stap zetten. Door onze deelnemers te stimuleren hun klanten het SKB Kopersrapport te laten invullen, wordt gedetailleerd inzichtelijk wat de klant vindt en wordt de geleverde kwaliteit aantoonbaar. Met de informatie uit de rapporten kunnen bouwbedrijven heel gericht hun diensten verder optimaliseren. En dat zorgt voor minder opleverpunten/faalkosten en meer tevreden bouwers én kopers.”Kwaliteit een boost geven dankzij kopersrapporten
De SKB vragenlijst is ontwikkeld in samenwerking met specialisten en getoetst onder consumenten en bouwers. In de loop van de jaren is het doorontwikkeld tot een afgewogen instrument dat herkenbaar is voor de consument en dat qua vraagstelling bijdraagt aan de behoeften van bouwers.
Edwin Groot licht enthousiast toe: “Met de informatie uit de klantrapporten kan het bouwbedrijf haar klantprocessen goed analyseren. De klant krijgt zowel tijdens als na de bouw de kans zijn ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime gedeeld met het bouwbedrijf, evenals de benchmark: hoe doen andere bedrijven het op vergelijkbare onderdelen. Zo draagt het onderzoek zelf ook bij aan goede communicatie met de klant en kan het bouwbedrijf gedurende het project al zaken bijsturen mocht dat nodig zijn."
Gerelateerde artikelen
Deze artikelen vindt u mogelijk ook interessant: