Op nummer 5 in de top 10 trends in de woningmarkt: “Een huis bestel je gewoon online”. De afgelopen jaren is de oriëntatie op een nieuw huis bijna volledig verschoven naar online. Met Funda als onbetwiste marktleider sinds jaren, voor zowel huizenverkopers als woningzoekenden. De verwachting is dat het de komende jaren steeds gebruikelijker wordt om de aankoop en configuratie van je woning zelf online te regelen.
Een huis bestel je gewoon online?!
De online consumentenbestedingen nemen al jaren toe, zowel in omzet als aantallen. Het online kanaal is voor steeds meer productcategorieën het voornaamste afzetkanaal. Maar een huis kopen doe je niet zomaar via internet, toch? Op dit moment misschien nog niet, maar dat zal niet lang meer duren.
Bij Bouwfonds Property Development (BPD) is het sinds 2016 al mogelijk om een woning online te configureren om vervolgens, middels een digitale handtekening, ook online over te gaan tot aankoop. Ook zijn er al diverse partijen actief die het mogelijk maken om je eigen huis volledig online te configureren. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de industrialisering van de woningbouw. Elementen van woningen of complete woningen worden de komende jaren steeds vaker in ‘woningfabrieken’ geproduceerd. Door deze ontwikkeling worden woningen in toenemende mate samengesteld uit standaard elementen. Dit maakt het vervolgens mogelijk voor consumenten om zelf hun woning te configureren, aan de hand van gestandaardiseerde opties (Mass Customization).
Nu zijn het nog veelal bouwbedrijven en aannemers met kleine initiatieven. Maar wat gebeurt er als een E-commerce reus als Amazon zich op deze markt gaat begeven? In verschillende landen is het al mogelijk om een kant-en-klare, modulaire prefab woning te kopen op het online platform. Laten bezorgen in Nederland is alleen nog een uitdaging.
Ontwerp je huis met augmented reality
Met StickyLock zie je van tevoren zien of je meubelstuk past bij de huidige inrichting. Door augmented reality kunnen meubelmakers en verkopers hun collectie in 3D op ware grootte in de ruimte tonen. Hiermee zien mensen in één oogopslag zien of iets wel of niet in huis past en kunnen zij tussen verschillende variaties swipen.
De applicatie kan ook worden gebruikt om een compleet huis te ontwerpen of een verbouwing te simuleren. Ideaal om keuzes te maken en via een applicatie je huis vorm te geven. Het aankopen van een huis wordt hiermee vooral een digitaal en online proces.
Doe en bod zonder makelaar
Eén van de belangrijkste functies van een aankoopmakelaar is dat hij of zij je goed kan adviseren over de aankoopprijs van een woning. De data die een makelaar hiervoor gebruikt houdt de makelaar vaak graag voor zichzelf. Walter Living is een startup die je online adviseert over de waarde van een huis. Zij doet dit aan de hand van zoveel mogelijk beschikbare data. Denk hierbij aan informatie over de buurt, de lokale markt, het huis, de risico’s en de kansen. Met deze variabelen adviseert het platform je over wat je op een huis moet bieden en hoe groot de kans is die je met de bieding maakt.
Op deze manier is het niet meer nodig om een makelaar in te schakelen en kan je als individu met behulp van online databronnen het aankoopproces zelf doorlopen. Het kopen van een huis wordt hiermee vooral een online proces.
Publicatiedatum: 2021-01-14