Winnaars SKB Awards 2024 bekend: Van Santvoort Bouw uit Veldhoven en Hoedemakers bouw en ontwikkeling uit Rosmalen behalen hoogste score 9 oktober 2024, Zoetermeer –De jaarlijkse uitreiking van de SKB Awards vond gisteren plaats in Houten. Inmiddels lijkt deze uitreiking veel weg te hebben van het Formule 1-klassement, nu er een aantal van dezelfde namen in de drie categorieën terug te zien is, net als vorig jaar. Eer en glorie gaan naar Van Santvoort Bouw (Kopersbegeleiding en Oplevering) en Hoedemakers bouw en ontwikkeling (Meer- en minderwerk).
Bouwbedrijven die zichzelf SKB’er noemen, zijn aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen hoog in het vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking.
Wederom vond de uitreiking plaats tijdens een bijeenkomst waar SKB’ers naartoe komen om enerzijds kennis op te halen en anderzijds met elkaar te netwerken. Het inhoudelijke deel stond volledig in het teken van imago. Zabeth van Veen nam de aanwezigen mee in de wereld van communicatie & onderbewuste beïnvloeding. “Alles wat zichtbaar is van jou speelt een rol in je dagelijkse werk, vooral tijdens het eerste contact. Of je het nu prettig vindt of niet. Goed om te weten dat je invloed hebt op deze indruk, zelfs meer dan je denkt,” meent de imago-expert. Tijdens de bijeenkomst leerde zij op ludieke wijze ‘hoe’ de bouwers die invloed kunnen uitoefenen, door onder andere in te zoomen op hun LinkedIn-profielen, maar ook door grappige weetjes te delen over het effect van wel of geen bril dragen, hoe belangrijk een ‘kraag’ kan zijn op een foto en dat contrasterende kleuren (donker colbert, wit overhemd) meer autoriteit geven aan de persoon die ze draagt.
Na deze energieke sessie was het aan Niels Wensing, Directeur Dienstverlening bij Bouwend Nederland, om de SKB Awards uit te reiken. In de eerste plaats omdat Bouwend Nederland de stichting en haar gedachtegoed sinds dag één (in 2003) ondersteunt en in de tweede plaats omdat alle genomineerden lid zijn van Bouwend Nederland. Wensing: “Wij vinden SKB superbelangrijk, want de stichting zorgt ervoor dat de uiteindelijke kopers prioriteit zijn en dat is een groot goed. Want het risico dat op de loer ligt, is dat we vergeten wat een live event het kopen van een huis is. Als je de consument goed bedient, bedien je jezelf. De consument geeft via SKB de meest directe feedback die er is en daarmee inzicht in je werkprocessen en de beste kansen om die te optimaliseren.” Een mooi bruggetje naar de bedrijven die daar hun voordeel mee hebben gedaan het afgelopen jaar en zodoende met de SKB Awards beloond worden.
Kopersbegeleiding award: Van Santvoort bouw
De award voor beste kopersbegeleiding is uitgereikt aan Van Santvoort Bouw uit Veldhoven, na een gemiddelde van een 8,8 van haar kopers. Verkoopmanager Heidi van Diest: “Geweldig dat we hier weer mogen staan! De reden is dat we het ‘samen’ doen. Niet alleen met collega’s maar ook met de klant. Samen gaan we voor een geweldig eindresultaat. Niet voor niets is onze pay-off: echt bouwen doe je samen!”
2e plaats categorie Kopersbegeleiding: Hoedemakers bouw en ontwikkeling - Rosmalen
3e plaats categorie Kopersbegeleiding: Nederlandse Bouw Unie – Etten-Leur
Meer- en minderwerk award: Hoedemakers bouw en ontwikkeling
En dan de categorie Meer- en minderwerk, waarin Hoedemakers bouw en ontwikkeling uit Rosmalen zich de meest klantgerichte bouwer mag noemen met een 8 als gemiddelde beoordeling. Directeur Simon Passier: “Supermooi om hier dit jaar weer met maar liefst drie SKB prijzen te staan. Tegelijk wil ik benadrukken dat winnen geen doel op zich is voor ons, al voelt het natuurlijk goed. Wij zien volgend jaar net zo lief weer andere bedrijven op het podium, want dat is voor de branche heel belangrijk; dat wij gezamenlijk steeds klantgerichter werken. Daarom is dit initiatief van SKB erg goed.”
2e plaats categorie Meer- en minderwerk: Nederlandse Bouw Unie – Etten-Leur
3e plaats categorie Meer- en minderwerk: Riz Bouw – IJsselstein
Oplever award: Van Santvoort bouw
En zo zien we Van Santvoort Bouw ook weer terug op het podium, net als in de voorgaande jaren. In deze categorie op de eerste plek, met een gemiddelde beoordeling van 9.
Heidi van Diest: “We beseffen ons goed dat oplevering een belangrijk en spannend moment is voor kopers. Tegelijk is het een leuk moment waar lang naar uit is gekeken. Als kopersbegeleiding zijn we het gehele traject betrokken, dus ook bij het moment van opleveren. Want ook dat doen we graag samen met de koper. Het blijkt dat dit zeer waardevol is.”
2e plaats categorie Oplevering: Nederlandse Bouw Unie - Etten-Leur
3e plaats categorie Oplevering: Hoedemakers bouw en ontwikkeling - Rosmalen
Prestatie van formaat voor Nederlandse Bouw Unie en Riz Bouw
Interessant en opvallend aan deze SKB-uitreiking is dat we te maken hebben met vier bouwers die allen heel goed beoordeeld worden door hun kopers. Zo staat Nederlandse Bouw Unie, net als Hoedemakers bouw en ontwikkeling maar liefst op élk podium; in elke categorie weten zij zich te onderscheiden op het vlak van klantgericht bouwen. Een prestatie van formaat!
Directeur NBU, Roel Hommel: “Als ontwikkelende bouwer zijn we er vanaf start verkoop tot en met de nazorg voor onze kopers. Wij gebruiken het SKB Kopersrapport om onze kwaliteit intern goed te volgen en stimuleren iedereen het elke dag weer beter te doen! Nu blijkt deze aanpak tot gevolg te hebben dat we met drie certificaten naar huis gaan en dat maakt ons trots!” Riz Bouw mag dan derde geworden zijn in de categorie Meer- en minderwerk, maar zit qua gemiddelde beoordeling vlak achter de nummers 1 en 2. Directeur Wim Timmer: “We vinden het echt geweldig dat we voor het eerst op het podium mogen staan. Ons doel is steeds weer alles eraan te doen om het huis van onze kopers tot een thuis te maken. Deze werkwijze lijkt goed te bevallen en gaan we voortzetten.”
Over SKB en klantgericht bouwen
SKB’ers vragen uitgebreide feedback aan hun klanten op verschillende momenten tijdens het bouwproces. De vele antwoorden van klanten geven een schat aan informatie. Een SKB-er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het gemiddeld op vergelijkbare onderdelen in het proces? Bedrijven die aangesloten zijn bij SKB zijn ook vindbaar op de vergelijkingswebsite in de woningbouw:
Zie ook Klantgericht Bouwen - Klantgericht Bouwen voor meer informatie over de stichting.